کاوشگران صنایع معدنی راشا
کاوشگران صنایع معدنی راشا

خبر

لزوم چاره اندیشی برای مدیریت سالانه 6 میلیون تن سرباره در صنعت فولاد

لزوم چاره اندیشی برای مدریت سالانه 6 میلیون تن سرباره در صنعت فولاد
دومین نشست هم اندیشی کاوشگران صنایع معدنی راشا با حضور جمعی از نمایندگان و مدیران صنایع معدنی و فولادی، پژوهشگران حوزه معدن و فعالان دانشگاهی، در محل سالن جلسات شرکت چادرملو برگزار شد.
1398/09/11 اخبار عمومی 7813



لزوم چاره اندیشی برای مدریت سالانه 6 میلیون تن سرباره در صنعت فولاد

گزیده ای از موارد مطرح شده در این نشست هم اندیشی:

در ایران به ازای تولید هر تن فولاد، بین 250 تا 300 کیلوگرم سرباره تولید می شود. هر ساله بیش از 6 میلیون تن سرباره تنها از روش قوس الکتریکی به 50 میلیون تن سرباره موجود اضافه شده و پیش بینی می شود تا سال 1404 حجم آن به بیش از 80 میلیون تن بالغ شود. مدریت این پسماندها چه به لحاظ زیست محیطی و چه از نظر فضای وسیعی که برای دپوی آن اشغال میشود از مهم ترین چالش ها و معضلات موجود در صنعت فولاد به شمار می رود. بررسی تجارب جهانی نشان می دهد در کشور هایی چون برزیل، مالزی و آلمان تحقیقات و اقدامات متنوعی برای بازیافت سرباره یا استفاده از آن به عنوان جایگزین مواد طبیعی همچون شن، ماسه، سیمان و .... صورت گرفته و در زمینه توفیقاتی نیز حاصل شده است. به عنوان مثال 97 درصد از سرباره تولیدی در صنعت فولاد کشور آلمان برای تولید آسفالت مصرفی بزرگراه ها به کار می رود.

غبار کوره قوس الکتریکی نیز از جمله پسماندهایی است که مدریت آن از حیث زیست محیطی اهمیت بسزایی دارد. در نشست هم اندیشی کاوشگران صنایع معدنی راشا، نمایندگان و مدیران فنی هفت شرکت بزرگ صنعتی و فولادی (توسعه معادن و فلزات، گل گهر، چادرملو، گهرزمین، فولاد خراسان، فولاد ارفع، فولاد صبانور) با هدف یافتن راهکار های علمی و عملیاتی در این زمینه با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک این شرکت ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رئیس هئیت مدیره شرکت راشا درباره این هم اندیشی گفت: هدف این نشست ها رسیدن به نگاهی مشترک، ارتقای دانش فنی و تبادل تجارب موجود برای حل مشکلات و چالش  های موجود در صنعت است. در این نشست موضوع مدیریت سرباره ها با نگرش محیط زیست مطرح بود که خوشبختانه به تصمیمات خوبی در این زمینه رسیدیم و بنا داریم با تشکیل کمیته های تخصصی و استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی در ترکیب این کمیته ها حرکت های ارزشمندی را سامان داده و به ثمر برسانیم.

ذاکره زاده افزود: 7 غول بزرگ صنعتی و معدنی در ترکیب هیئت مدیره این شرکت حضور دارند در نتیجه این نشست ها خروجی های عملیاتی داشته و به سرعت و جدیت در جهت ارتقای بهره وری صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. مدیر عامل شرکت راشا نیز در جمع فعالان معدنی و دانشگاهی حاضر در این نشست، از راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی این شرکت به آدرس www.ksm-rasha.com خبر داد: بنا داریم از طرق مختلف از جمله توسط امکاناتی که در سایت پیش بینی شده است خبرگان، فرهیختگان و عناصر توانمند در حوزه صنایع معدنی و فولادی را شناسایی کرده و از پتانسیل آنان در جهت رفع چالش ها و پاسخ به نیاز های موجود در صنعت استفاده نماییم.

وی افزود: مهم ترین وجه تمایز حرکتی که در غالب مجموعه راشا آغاز شده در مقایسه با سایر اقداماتی که تا کنون شکل گرفته، این است که شرکت های بزرگ معدنی و فولادی به طور عملیاتی و جدی در این کار مشارکت نموده و از همین ابتدای کار اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی برای انجام فعالیت های تحقیق و توسعه نموده اند.

گفتنی است شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با اهداف زیر آغاز به فعالیت نموده است.

  • ایجاد ارتباط ساختاری بین دانشگاه و صنعت و ترویج فرهنگ کار آفرینی در جهت رفع نیاز های معدن و صنایع معدنی
  • تحلیل و طراحی ، خلق ، توسعه و بومی سازی تکنولوژی برای بهبود فرایند ها، روش های تولید و بهره برداری در معادن و صنایع معدنی
  • شناسایی، حمایت و مشارکت با شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای ابتکار درزمینه معادن و صنایع معدنی
  • به کار گیری توان علمی متخصصین نوآوران، مخترعین، نخبگان، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به منظور فعالیت در رفع نیاز های معادن و صنایع معدنی
  • مشارکت و حمایت از پژوهش های کاربردی و نوآورانه با هدف تجاری سازی آن ها
تاریخ ثبت:1398/09/11
تاریخ ویرایش:1399/06/19
موضوع: اخبار عمومی
تعداد بازدید:7813

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.